maandag 12 november 2012

Ga je in 2013 verder zoals je in 2012 ook deed…? Of ga je verandering aanbrengen?

‘Probeer negatieve zaken niet te vermijden, maar zorg juist dat het op tafel komt. Want negatieve zaken geven energie, luchten op en is de bron van samenwerken, leren en vernieuwen. Dus wees blij met negativiteit.’


In het veranderproces hebben mensen verschillende rollen. In deze rollen zijn ze erg afhankelijk van elkaar, omdat ze deel uitmaken van hetzelfde systeem. De veranderaar is afhankelijk van of de medewerker mee wil zonder al te veel gedoe. De medewerker is afhankelijk van de veranderaar omdat zijn werk verandert en daarmee mogelijk zijn toekomst. Beiden hebben een eigen werkelijkheid versus een eigen wenselijkheid. De manier waarop mensen vanuit verschillende rollen met de verschillen in wenselijkheden omgaan bepaalt het succes van het veranderproces. Wordt door een effectieve samenwerking de weg naar het gewenste ingezet of wordt het een conflict?

6 stappen naar een succesvol veranderproces

ü  Beschrijf de werkelijke situatie en omschrijf je eigen wensen. Wat is belangrijk voor je?

ü  Begrijp je eigen emotie (wat gaat niet zoals je wilt?) en accepteer dat die emotie bestaat.

ü  Bekijk de relatie met de ander zonder oordeel.

ü  Wat is de werkelijkheid en wenselijkheid van de ander? Wat is belangrijk voor de ander?
Verplaats je in de ander zonder oordeel. Wees nieuwsgierig en luister.

ü  Begrijp elkaars positie en rol. Onderzoek samen wat de verschillen en overeenkomsten zijn in
werkelijkheden en wenselijkheden. Beschrijf wat je hebt gehoord.

ü  Vertel wat je aanspreekt in het verhaal van de ander. Creëer van daaruit de gezamenlijke manier van omgaan met elkaar.
1) laat vooroordelen los
2) tel je nadelen en overweeg een stap te zetten
3) vertrouw op je zelfvertrouwen
4) werkdrukbeleving is ‘maar’ een beleving, deze is te veranderen
5) wil niet teveel in één keer, iedere stap is er één  
6) sta stil bij je overtuigingen
7) check je feiten
8) heb lef
9) hou oog op de belangen
10) visualiseer, soms zegt een plaatje/grafiek meer...
11) ga in gesprek met een coach, geef jezelf eens een ‘APK’- samen bereik je meer…

Zet ons in als coach, adviseur en om aan de slag te gaan met werkdrukbeleving, praktische klantgerichtheid, (grensoverschrijdend) gedrag, communicatie trainingen en intervisie met het team.
Hartelijke groet, Daphne Hendriks

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten