In het veranderproces hebben mensen verschillende rollen. In deze rollen zijn ze erg afhankelijk van elkaar, omdat ze deel uitmaken van hetzelfde systeem. De veranderaar is afhankelijk van of de medewerker mee wil zonder al te veel gedoe. De medewerker is afhankelijk van de veranderaar omdat zijn werk verandert en daarmee mogelijk zijn toekomst. Beiden hebben een eigen werkelijkheid versus een eigen wenselijkheid. De manier waarop mensen vanuit verschillende rollen met de verschillen in wenselijkheden omgaan bepaalt het succes van het veranderproces. Wordt door een effectieve samenwerking de weg naar het gewenste ingezet of wordt het een conflict?
6 stappen naar een succesvol veranderproces
ü Beschrijf de werkelijke situatie en omschrijf je eigen wensen. Wat is belangrijk voor je?
ü Begrijp je eigen emotie (wat gaat niet
zoals je wilt?) en accepteer dat die emotie bestaat.
ü Bekijk de relatie met de ander zonder
oordeel.
ü Wat is de werkelijkheid
en wenselijkheid van de ander? Wat is belangrijk voor de ander?
Verplaats je in de ander zonder oordeel. Wees nieuwsgierig en luister.
Verplaats je in de ander zonder oordeel. Wees nieuwsgierig en luister.
ü Begrijp elkaars positie en rol.
Onderzoek samen wat de verschillen en overeenkomsten zijn in
werkelijkheden en wenselijkheden. Beschrijf wat je hebt gehoord.
werkelijkheden en wenselijkheden. Beschrijf wat je hebt gehoord.
ü Vertel wat je aanspreekt in het
verhaal van de ander. Creëer van daaruit de gezamenlijke manier van omgaan met
elkaar.
1) laat vooroordelen los2) tel je nadelen en overweeg een stap te zetten
3) vertrouw op je zelfvertrouwen
4) werkdrukbeleving is ‘maar’ een beleving, deze is te veranderen
5) wil niet teveel in één keer, iedere stap is er één
6) sta stil bij je overtuigingen
7) check je feiten
8) heb lef
9) hou oog op de belangen
10) visualiseer, soms zegt een plaatje/grafiek meer...
11) ga in gesprek met een coach, geef jezelf eens een ‘APK’- samen bereik je meer…
Zet ons in als coach, adviseur en om
aan de slag te gaan met werkdrukbeleving, praktische klantgerichtheid,
(grensoverschrijdend) gedrag, communicatie trainingen en intervisie met het team.
Hartelijke groet, Daphne Hendriks
Geen opmerkingen:
Een reactie posten